Principala modificare adusa de O.G. 8/2013 este aceea ca se considera venit asimilat salariului, si este deci impozabila, indemnizatia angajatilor pe perioada delegarii si detasarii in alta localitate ori in strainatate partea indemnizatiei care depaseste de 2,5 ori nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului pentru personalul din institutiile publice. Aceasta parte a indemnizatiei este supusa impozitului pe venit de 16% si se cuprinde in baza de calcul a contributiilor sociale obligatorii.
Conform
art. 55 alin. (4) Cod fiscal, partea indemnizatiei care
nu depaseste de 2,5 ori nivelul legal stabilit
nu se include in venitul salarial si nu este supusa impozitarii.
In ceea ce
priveste modificarile aduse de OG nr.8/2013, in materia diurnei,
schimbarea adusa de ordonanta de urgenta fata de vechile prevederi
ale Codului fiscal, consta in faptul ca se considera venit de
natura salariala diurna care depaseste de 2,5 ori nivelul stabilit
prin H.G. 1860, pentru personalul institutiilor publice (mai exact 13
lei), indiferent de forma de organizare a celui ce
acorda, adica si daca este vorba despre o entitate ce nu plateste
impozit (art.55 al.4 s lit g din Codul fiscal
modificat).
De
asemenea, pentru diurna ce depaseste acest plafon se va plati
si contributia pentru asigurarile sociale (art. 296^4 al.1
lit.m, art 296 ^15 Cod fiscal modificat).
Codul fiscal nu
contine exceptii de la aceste prevederi.
Astfel, textul de
lege (ne referim la art.55 al.4 lit g Cod fiscal, (care nu mai
contine exceptia)) se refera la indemnizatiile primite pe
perioada delegarii si detasarii in alta localitate, in tara si in
strainatate, in interesul serviciului, precum si la orice alte sume
de aceeasi natura in categoria carora se include si
diurna de care beneficiaza persoanele incadrate in munca si care
efectueaza transporturi aeriene de pasageri si marfuri in trafic
international, conform HG 1061/1995.
HG 1061/1995 nu
este abrogata. Exista un proiect de horarare de guvern in acest sens
pentru a obtine unele reduceri ale cheltuielilor efectuate de Tarom,
dar nu a fost adoptat.
In
consecinta, consideram ca diurna acordata conform HG
1061/1995 intra in baza de impozitare si in baza de calcul pentru
contributiile sociale, daca depaseste plafonul de 2,5 ori
nivelul legal stabilit prin hotarare a Guvernului,
in acest caz diurna personalului navigant
intrand sub incidenta Ordonantei 8/2013 si
nefiind o cheltuiala deductibila (din interpretarea per a contrario a
dispozitiilor art. 21 alin. (3) Cod fiscal).
Regimul de
impozitare pentru diurne, dupa intrarea in vigoare a modificarilor
aduse de OG 8/2013, este acelasi indiferente daca diurna se acorda
conform legii speciale HG 1061/1997, sau daca se acorda conform legii
generele HG 518/1995. Astfel interpretarea corecta este aceea
potrivit careia, chiar daca conform legii speciale se acorda o diurna
in cuantum integral personalului aeronavigant, in cazul misiunilor de
zbor a caror durata nu insumeaza 12 ore (deci un regim distinct de
cel al HG 518), regimul de impozitare va fi acelasi, respectiv cel
impus de Codul fiscal, ventru ceea ce depaseste valoarea prag de 2,5
ori diurna pentru personalul din sistemul privat.
Aceasta situatie
apare intrucat legea speciala (respectiv HG 1061/1997) nu contine
nicio prevedere speciala in materia impozitatii diurnei acordate
angajatilor, prevedere care sa deroge de la regulile generale ale
Codului Fiscal modificat prin OG 8/2013. Prevederile art. 2 al.1 din
HG 1061/1997, se refera strict la limita cheltuielilor efectuate de
angajator cu plata diurnelor, ce pot fi trecute in cheltuielile
deductibile in momentul calculului profitului impozabil (bineinteles
limitarea priveste acele entitati care nu sunt exceptate de la plata
impozitului).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu